Pakka sekaisin? Aika monella organisaatiolla on. Esimiehet ovat väsyneitä muutosten läpivientiin ja työntekijät ovat väsyneitä.. no, vähän kaikkeen. Viikkopalaverit pitämättä, kehityskeskustelut myöhässä. Osa lähti, lopuille jää heidänkin tehtävänsä. Ja vielä flunssa-aalto päälle. Jos tämä kuulostaa tutulta, niin tilanne on vakava, mutta ei voittamaton.

Mikä olisi olennaisin asia, joka muutoksen jälkeen auttaisi? Monella se on porukan saaminen yhteistyöhön tavalla tai toisella. Näkemään yhteiset tavoitteet, sopimaan uusista toimintatavoista, miettimään yhdessä ratkaisuja siihen, miten tästä jatketaan eteenpäin. Me taidamme kaikki periaatteessa tietää tämän ja kuitenkin jätämme pitämättä yhteiset kokoontumiset ja osallistamiset kaiken kiireen keskellä.

Millaisista toimenpiteistä organisaatioissa on ollut apua? Keskeisintä on itsensä johtamisen taito, oma asenne ja mahdollisuuksien näkeminen muutoksen keskellä. Näistä teemoista on pidetty monenlaisia valmennuksia, joissa on saatu konkreettisia työkaluja, päästy kuulemaan muiden ajatuksia ja oivallettu uusia asioita, ennen kaikkia omasta ajattelusta. Ja saatu porukalla katse eteenpäin ja pakka hallintaan.