Viime syksyn Nordic Business Forumin tunnetuimmat puhujat olivat montaa mieltä monesta asiasta. Kuitenkin oli yksi asia, jota he kaikki korostivat yli muun. Asia, joka nousi esille tavalla tai toisella menestymisen avaimena. Se ei ole mittaaminen, tehokkuus eikä digitaalisuus. Se ei myöskään ole lean-ajattelu tai ketteryys. Arvasitko jo? Viisi kirjainta: visio.

Visioinnin voimme aloittaa itsestämme. Mitä todella haluan saavuttaa? Miltä maailmani näyttää kun visioni on toteutunut? Miltä osin se toteutuu jo tämän vuoden aikana? Kun tapaamme tämän vuoden päätyttyä, mitä kerrot kuluneen vuoden onnistumisista? Todennäköisesti useimmat meistä saavat itsensä kiinni epämääräisistä ”ryhdistäydyn vähän yhdessä sun toisessa” –tavoitteista, joiden selkiyttäminen haastaa meidät jo mukavasti matkalle kohti tavoitettamme.

Entä organisaatiosi visio? Onko visio vielä ajantasainen? Onko se tarpeeksi rohkea, innostava ja kaikille selkeä?

Nyt vuoden alussa on loistava tilaisuus kirkastaa visiomme ja tavoitteemme. Sitä tehdessämme kannattaa muistaa upean Linda Liukkaan viesti nuorten menestymisen salaisuudesta: He eivät mieti liikaa mitä ”voi” tehdä vaan visioivat ilman rajoituksia. Eipä ollut Arnold Schwarzeneggerinkään visio suuresta menestyksestä turhan vaatimaton ja sekin toteutui. Rohkeutta ja kirkkaita visioita meille muillekin!