Mielenkiintoista mitä kaikkea yksi puhelinsoitto voikaan saada aikaiseksi!

Olimme tehneet asiakkaalle tarjouksen valmennuksesta ja viikko jättöpäivän jälkeen sain heiltä soiton, jossa asiakas kertoi heidän päätyneen jatkamaan keskusteluja toisten toimijoiden kanssa. Asiakas kertoi mikä meidän tarjouksessamme oli hyvää sekä perustelut, joiden takia he jatkavat neuvotteluja muiden kanssa. Lisäksi hän vinkkasi pari hyvää ideaa, joiden avulla voimme kehittää omia tarjouksiamme jatkossa paremmaksi.

Puhelumme kesti tarkalleen kolmetoista minuuttia ja sinä aikana saimme hyvän keskustelun aikaiseksi. Puhelun päätyttyä ajattelin ja ennen kaikkea tunsin, että WOW mikä kokemus!! Kerroin kokemukseni myös asiakkaalle puhelun lopussa. Olin todella vaikuttunut tästä lyhyestä keskustelusta ja myönteisestä kohtaamisesta henkilön kanssa, jota en ole koskaan tavannut kasvokkain. Se, että emme päässeet jatkoon, oli ihan toissijainen tunne, vaikka kaupat aina tuntuvatkin upealta.

Mikä tässä kokemuksessa oli niin erikoista, että se kirvoitti ihan blogia kirjoittamaan? Laittamaan LinkedIniin kokemuksesta postauksen ja jakamaan tutuille tarinan?

No se, että olen reilut kuusi vuotta toiminut valmentajayrittäjänä ja tämä on ihan ensimmäinen kerta, kun tarjoukseen vastattiin henkilökohtaisella soitolla, erityisen ammattimaisesti, aidon kiinnostuneesti, etukäteen mietityllä myönteisellä viestillä. Kieltävästi. Siitä WOW!

Nykyisessä työssäni valmennan mm. merkityksellisiä kohtaamisia ja tämä puhelu herätteli jälleen hienosti pohtimaan yhden puhelinkohtaamisen merkitystä.

Miten me määrittelemme asiakkaan? Miten me hoidamme kaikki ne toimijat, joiden kanssa olemme edes hetken tekemisissä? Mikä on tarjoamamme kohtaamisen merkitys muille kuin juuri sillä hetkellä ostaville tai potentiaalisille asiakkaillemme? Miten kohtelemme meille myyviä osapuolia, nykyisiä tai tulevia yhteistyökumppaneita? Minkälaista kokemusta tuotamme kumppaneillemme sanoessamme ei? Miten voisimme kääntää pettymyksen tunteen neutraaliksi tai jopa myönteiseksi, niin kuin tämä asiansa osaava taitava asiakas teki?

Tiedämme, että aika on aina rajallinen ja usein sen varjoon jää moni tällaisista kohtaamisista. Kuitenkin tällä yhdellä kolmetoista minuutin puhelulla oli uskomattoman suuri myönteinen vaikutus. Päällimmäisenä jäi mieleen tunne merkityksellisestä kohtaamisesta, arvostuksesta ja positiivisesta tunnelmasta. Lisäksi saimme arvokkaita vinkkejä tuleviin tarjouksiimme.

Saamani puhelu vahvisti jälleen sitä iankaikkista uskomusta, että asiakassuhde on AINA ihmissuhde. Että tunne voittaa järjen ja jokainen kohtaaminen on aina mahdollisuus jättää myönteinen tunnejälki toiseen.  Tuttuun tai tuntemattomaan.

Jos minulta joskus kysytään suosituksia kyseisen toimialan osaajista, voitte hyvin arvata ketä suosittelen. Näinkin lyhyen kohtaamisen jälkeen teen sen erittäin mielelläni, koska tiedän tämän yrityksen toteuttavan oman lupauksensa 150%:sti – oman toimialansa paras asiakaskokemuksen tuottaja. Todistetusti totta, myös yhteistyökumppanin suuntaan – joka muuten tarjosi asiakaskokemuksen kehittämisen valmennusta tälle asiakkaalle.

Merkityksellisiä kohtaamisia kaikille ja onnistumisia alkavaan syksyyn!